I denna e-tjänst rapporterar du misstänkta eller inträffade personuppgiftsincidenter.
Så här går du till väga
Hur
- Alla personuppgiftsincidenter ska rapporteras, även de som eventuellt ska anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten (se nedan).
- Du rapporterar incidenten genom att svara på de frågor som finns i e-tjänsten.
- Du kan förbereda dig genom att i förväg gå igenom frågorna.
Du hittar frågorna i e-tjänsten här.
Vem går rapporten till?
- Den rapport som genereras i denna e-tjänst skickas till registrator vid din förvaltning.
- Registrator skickar rapporten vidare till den person som har utsetts som mottagare för rapporten på din förvaltning.
Ska incidenten även anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten?
- Ja, såvida det inte är osannolikt att incidenten kommer innebära risker för de registrerade.
Hur går en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten till?
- En anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten ska göras inom 72 timmar från den tidpunkt då någon i staden eller hos vår underleverantör fick kännedom om incidenten.
- För mer information om hur anmälan ska göras, se Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Information till enskilda
- Om incidenten medför en hög risk för de registrerade, t.ex. om det finns risk för id-stöld eller bedrägeri, behöver verksamheten informera de enskilda om incidenten. Samråd med berörda på din förvaltning för att utforma informationen.
Rådgivning
- Det går bra att vända sig till stadsjuridiska enheten för rådgivning.
- Det går också bra att samråda med dataskyddsombudet.
Du behöver lämna dina personuppgifter i rapporten. Mer information om hur personuppgifter behandlas hittar du här.
Klicka på "Nästa" för att fortsätta.