Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Digitala tjänster och blanketter
  • E-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

Rapportera personuppgiftsincidenter

I denna e-tjänst rapporterar du misstänkta eller inträffade personuppgiftsincidenter.

Så här går du till väga

Hur

  • Alla personuppgiftsincidenter ska rapporteras, även de som eventuellt ska anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten (se nedan).
  • Du rapporterar incidenten genom att svara på de frågor som finns i e-tjänsten.
  • Du kan förbereda dig genom att i förväg gå igenom frågorna.
    Du hittar frågorna i e-tjänsten här.

Vem går rapporten till?

  • Den rapport som genereras i denna e-tjänst skickas till registrator vid din förvaltning.
  • Registrator skickar rapporten vidare till den person som har utsetts som mottagare för rapporten på din förvaltning.

Ska incidenten även anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten?

  • Ja, såvida det inte är osannolikt att incidenten kommer innebära risker för de registrerade. 

Hur går en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten till?

  • Innan du gör någonting annat informera samordnaren i personuppgiftsfrågor på din förvaltning om incidenten, se kontaktlista här. Om du inte kommer i kontakt med samordnaren inom 24 timmar - vänd dig istället till stadsjuridiska enheten.

  • Rapporten som genereras i e-tjänsten är vår interna dokumentation om incidenten. Den kan användas som ett underlag inför en eventuell anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.
  • Samordnaren/stadsjuristen och du tar gemensamt ställning till om incidenten ska anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten och vem som ska göra anmälan.
  • En anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten ska göras inom 72 timmar från den tidpunkt då någon i staden eller hos vår underleverantör fick kännedom om incidenten.
  • För mer information om hur anmälan ska göras, se Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Information till enskilda

  • Om incidenten medför en hög risk för de registrerade, t.ex. om det finns risk för id-stöld eller bedrägeri, behöver verksamheten informera de enskilda om incidenten. Samråd med berörda på din förvaltning för att utforma informationen.

Rådgivning

  • Det går bra att vända sig till stadsjuridiska enheten för rådgivning.
  • Det går också bra att samråda med dataskyddsombudet.

Du behöver lämna dina personuppgifter i rapporten. Mer information om hur personuppgifter behandlas hittar du här.   

Klicka på "Nästa" för att fortsätta.

Nästa

Helsingborg
E-post: kontaktcenter@helsingborg.se