Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Digitala tjänster och blanketter
  • E-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

E-legitimation

En del av våra e-tjänster kräver att du loggar in och skriver under med e-legitimation. Du kan använda en e-legitimation från BankID eller Telia. Har du mobilt BankID kan du logga in med detta på ett enkelt sätt via din mobil eller din surfplatta. BankID har inget med din bank att göra utan det är din digitala legitimation.

Du använder din egen e-legitimation även när du företräder en juridisk person, med detta menas att du representerar ett företag eller en organisation.

Företagare

Till dig som är företagare och ska logga in med e-legitimation så gör du det med din egen e-legitimation. Det finns i nuläget inga e-legitimationer för företagare.

Tänk på att du som fyller i anmälan måste vara behörig företrädare för företaget
Det vill säga den eller de som har rätt att teckna firman, VD eller person som genom företagets bolagsordning har rätt att företräda företaget. Har du en fullmakt för att fylla i anmälan, skicka den till samma förvaltning som anmälan eller ansökan ska skickas till.

E-legitimationen används enbart för att identifiera dig, precis som när du visar ditt id-kort eller körkort. I vissa fall ska du även signera en ansökan, då använder också din e-legitimation. Detta kallas för att göra en e-underskrift.

En e-underskrift är säkrare än en vanlig namnteckning på ett papper. Det beror på att när du gör en e-underskrift läggs det till "osynlig" information till den text du skriver under. Då kan den som kontrollerar din e-underskrift se om det verkligen är din e-legitimation som har använts, och om någon har ändrat i texten efter att du skrev under den.

BankID och säkerhet

Just nu får vi mycket frågor om det är säkert att använda BankID, klicka på länken för mer information.

  • BankID och säkerhet

Så skaffar du e-legitimation

E-legitimation skaffar du via din bank eller hos Telia.  På BankID:s webbplats kan du se vilka banker som utfärdar mobilt BankID och BankID på fil eller kort. På Telias webbplats kan du läsa mer om hur du skaffar Telia e-legitimation.

För att få en e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer. Det är utgivaren själv som bestämmer åldersgränsen, men vanligast är att BankID utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder.

  • Mobilt BankID och BankID

Problem att logga in eller skriva under?

Om din e-legitimation inte fungerar kan du testa den på BankID:s webbplats. Följ instruktionerna så kontrolleras det att din version av e-legitimationen, säkerhetsprogram och webbläsaren är godkända. Om testet upptäcker några problem eller om det inte fungerar ska du kontakta din bank.

  • Testa ditt mobila BankID eller ditt BankID

Ändra så att Chrome tillåter BankID

Chrome har en en säkerhetsfunktion som varnar när du vill öppna ett annat program från webbläsaren. Här hittar du information om hur du ska göra för att Chrome ska tillåta BankID.

  • BankID i Chrome

Helsingborg
E-post: kontaktcenter@helsingborg.se