Steg 1. Anmälan till hyresvärd eller till den som orsakar problemet
Om du har problem i din boendemiljö bör du i första hand vända dig till din hyresvärd eller till den som orsakar problemet. Använd dig av miljönämndens blankett.
- Ladda ner blanketten Anmälan om problem i boendemiljön.
- Fyll i den och skicka in den till berörd hyresvärd, verksamhet eller person.
- Vänta minst tre veckor på besked.
Om din hyresvärd har en egen blankett för anmälan bör du använda den. Du kan i så fall fylla i miljönämndens blankett och skicka med den som en bilaga.
Steg 2. Lämna anmälan till miljönämnden via e-tjänst
Om du efter tre veckor inte har fått något besked från hyresvärden eller den som orsakar problemet eller om problemet inte åtgärdas, kan du använda dig av den här e-tjänsten för att lämna vidare din anmälan till miljönämnden.
Miljönämnden gör sedan en bedömning om ditt ärende omfattas av miljöbalken, det vill säga om det finns en risk att din hälsa kan påverkas negativt. Om miljönämnden behöver handlägga ärendet tar vi ut en timavgift av din hyresvärd eller den som orsakar problemet. Timavgiften gäller för all handläggningstid – från det att anmälan kommit till oss, till dess att ärendet är avslutat (till exempel telefonsamtal, inspektioner, skrivelser och e-post).
Klicka på logga in eller nästa om du vill använda dig av e-tjänsten.
När du använder den här e-tjänsten kommer vi att registrera de personuppgifter som du lämnar. Registreringen är ett led i miljöförvaltningens myndighetsutövning enligt miljöbalken. Dina personuppgifter används exempelvis när beslut ska fattas i ditt ärende. Personuppgiftsansvarig är Miljönämnden i Helsingborgs stad. Du kan läsa mer om behandling av personuppgifter här.