Har du fått vykortet "Din granne har sökt bygglov"?
Då har du möjlighet att lämna synpunkter här på din grannes ansökan innan beslutet fattas.
Om du har problem att använda e-tjänsten, hör gärna av dig till oss via Kontaktcenter, 042-10 50 00.
Förutsättningar
Vi har skickat ut en fråga till dig eftersom att åtgärden som din granne vill göra antingen strider mot gällande detaljplan eller ligger utanför detaljplanelagt område. När du loggar in finns grannehörandet vi har skickat ut till dig tillsammans med tillhörande handlingar tillgängligt.
Du kan bara använda denna e-tjänst en gång för det specifika ärendet. Om du vill ändra ditt svar, ta kontakt med Kontaktcenter på 042-10 50 00 eller kontaktcenter@helsingborg.se
Vad händer efter du har skickat in ditt svar?
När alla svar har kommit in och tiden för grannehörandet gått ut kommer handläggaren att göra en bedömning utifrån de svar som kommit in och de regler som gäller för just den fastigheten. Handläggaren kommer då att göra ett ställningstagande om det går att bevilja i ärendet eller inte.
Ditt svar blir en allmän handling
Ditt svar diarieförs i ärendet och blir därmed en allmän handling när du valt att skicka in.
Skyddad identitet eller sekretess
Du eller familjemedlem som har skyddad identitet, sekretessmarkerade personuppgifter, eller där verksamheten eller fastigheten är föremål för sekretess måste vara mycket noga med hur du använder dina och andras uppgifter. Du behöver upplysa oss om sådana finns samt själv kontrollera om en uppgift som lämnas till oss blir sekretesskyddad för att säkra ärendehanteringen.
E-legitimation
För att kunna använda denna tjänst behöver du logga in med din e-legitimation.
Klicka på ”Logga in” för att fortsätta. Om du redan är inloggad, klicka på "Nästa" för att fortsätta.