Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Digitala tjänster och blanketter
  • E-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

Klagomål

I den här e-tjänsten kan du lämna in klagomål när det gäller miljön i ditt boende, om du blir störd av en verksamhet, upptäckt brister i hantering av livsmedel eller andra klagomål. 

I den här e-tjänsten hanterar vi på miljöförvaltningen klagomål som har stöd i miljöbalken eller livsmedelslagen. När det gäller allmänna klagomål till staden så kan du vända dig till kontaktcenter@helsingborg.se.


Klagomål på miljön i boende eller störning från verksamhet

Om du har problem i din boendemiljö eller blir störd av en verksamhet bör du i första hand vända dig till din hyresvärd eller till den som orsakar problemet. Du kan använda dig av miljöförvaltningens blankett, Anmälan om problem i boendemiljön. Om din hyresvärd har en egen tjänst för att anmäla klagomål använd den. Du kan i så fall fylla i miljönämndens blankett och skicka med den som en bilaga. Vänta minst tre veckor på besked innan du anmäler problemet till oss.


Klagomål hantering av livsmedel

Känner du till något som du tycker att miljöförvaltningen borde kolla upp när det gäller hantering av livsmedel, då kan du använda denna e-tjänst. Det kan röra sig om en verksamhet som har dålig hygien eller inte lämnar rätt information om de livsmedel som de säljer eller serverar. Du kan också använda denna e-tjänst om du inte är nöjd med ett livsmedel från till exempel en restaurang eller butik. Men sådana frågor ska du i första hand ta upp med det berörda företaget. Vi hanterar inte frågor om ersättning för felaktiga livsmedel. Detta får du ta direkt med företaget där du köpt produkten.

När du lämnat in anmälan

När du lämnat in anmälan för miljöförvaltningen en bedömning om ditt ärende omfattas av miljöbalken eller livsmedelslagen. 

Miljönämnden kan komma att använda förenklad delgivning i detta ärende. Det innebär att dagen efter att du har fått ett beslut skickas ett kontrollmeddelande. Två veckor senare betraktas du som delgiven.

Personuppgifter

När du använder den här e-tjänsten kommer vi att registrera de personuppgifter som du lämnar om du inte väljer att vara anonym. Registreringen är ett led i miljöförvaltningens myndighetsutövning enligt miljöbalken och livsmedelslagen. Dina personuppgifter används exempelvis om vi behöver fatta ett beslut i ditt ärende. Personuppgiftsansvarig är Miljönämnden i Helsingborgs stad. Du kan läsa mer om behandling av personuppgifter här.

 

Klicka på "Nästa" för att fortsätta.

Nästa

Helsingborg
E-post: kontaktcenter@helsingborg.se