Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.

Förutsättningar
Via e-tjänsten kan du ansöka och anmäla alla typer av byggärenden, till exempel:
- Nybyggnad
- Tillbyggnad
- Inglasning av befintlig balkong/uteplats
- Skyltar
- Mur och plank
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller Marklov
- Förhandsbesked
- Anläggning
Avgifter
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Hur stor avgiften blir beror bland annat på var och vad du vill bygga.
Information om avgifter inom bygglov
Arkiv
Vi har ett digitalt bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka efter äldre ritningar på olika fastigheter. Observera att du inte hittar beslut, ansökningsblanketter eller dylikt här. Är du intresserad av det får du höra av dig till Helsingborg kontaktcenter på 042-10 50 00 eller kontaktcenter@helsingborg.se.
Information om bygglovsarkivet
Uppgifter som du behöver vid ansökan/anmälan
E-legitimation/BankID
För att söka bygglov med vår e-tjänst behöver du logga in med e-legitimation, till exempel BankID. När du har loggat in med kan du när som helst under processen spara och fortsätt senare. Du kommer tillbaka genom att gå in på ”Mina sida” i menyn längst upp på sidan.
Vill du söka för ett företag fyller du i företagets uppgifter men loggar in med din personliga e-legitimation för att kunna signera och följa ärendet. Du som loggar in kan själv välja om du ska stå som kontakperson, eller ange någon annan som kontaktperson.
Information om e-legitimation och BankID
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss vill vi att du anger fastighetsbeteckningen där du vill utföra en åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet som du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på vilken åtgärd du vill göra begär vi in olika uppgifter som till exempel ytor och färgsättning.
Ritningar
För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du bifoga ritningar och handlingar i e-tjänsten. Ritningarna du bifogar ska vara fackmannamässigt utförda. Vi har tagit fram exempelringar och handlingar som du kan ta hjälp av för att se vad din ansökan ska innehålla. E-tjänsten kommer även att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar som du ska lämna beroende på vilken åtgärd du vill göra.
Mer information:
Exempelritningar och handlingar för olika åtgärder
Beställa kartunderlag till situationsplan
Beställa nybyggnadskarta
Vad händer när du har skickat in ditt ärende?
Din ansökan tas emot av bygglovsenheten på stadsbyggnadsförvaltningen och du blir tilldelad en handläggare. Vi kontaktar dig genom den e-postadress som du angivit i din ansökan.
Information om bygglovsprocessen och vad som sker under handläggningen av ditt ärende.
Behandling av personuppgifter
Dina personuppgifter behandlas för att kommunen ska kunna sammanställa en ansökan/anmälan om bygglov. Den lagliga grunden för behandlingen av privatpersonens eller företagets uppgifter ska framgå i ansökan enligt plan- och byggförordningen.
Mottagare av uppgifterna är handläggare inom stadsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna hanteras i enlighet med stadsbyggnadsförvaltningens dokumenthanteringsplan.
Personuppgiftsansvarig: Stadsbyggnadsnämnden, Helsingborgs stad.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.