Så här fungerar det
- Logga in på e-tjänsten med BankID
- Ha fastighetsbeteckning eller adress nära till hands
- Ange vad du vill göra tex bygga nytt, bygga om, installera eldstad
- Tänk på att alla handlingar som du ska ladda upp ska vara vända åt rätt håll och var noga med att filer som visar ritningar får bara vara en sida.
- Ange kontaktuppgifter och fakturauppgifter. Du kan även lämna information om andra personer som ska kopplas till ärendet.
- I sista steget av e-tjänsten får du en sammanställning av det du fyllt i. När du sedan klickar Slutför så skickas din ansökan till oss på bygglovsenheten. Du får alltid en bekräftelse via sms/e-post när ditt ärende har registrerats.
Läs mer om bygglovsprocessen
Avgifter
Du kommer få betala en avgift för din ansökan. Fakturan kommer att skickas ut efter att beslut har fattats i ditt ärende.
Läs mer om avgifter för bygglov.
Behandling av personuppgifter
Ansökan ska enligt plan- och byggförordningen innehålla uppgifter om sökandens person- eller organisationsnummer, namn och adress. Dina personuppgifter behandlas för att kommunen ska kunna handlägga din ansökan.
Mottagare av uppgifterna är handläggare inom stadsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna hanteras i enlighet med stadsbyggnadsförvaltningens dokumenthanteringsplan.
Personuppgiftsansvarig: Stadsbyggnadsnämnden, Helsingborgs stad.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.
E-legitimation
För att kunna använda denna tjänst behöver du logga in med din e-legitimation.
Klicka på ”Logga in” för att fortsätta. Om du redan är inloggad, klicka på "Nästa" för att fortsätta.