Ansöka bygglovs- och anmälningspliktiga åtgärder
Via e-tjänsten kan du ansöka om bygglovs- och anmälningspliktiga åtgärder. Tillsammans med din ansökan kan du behöva ladda upp handlingar och ritningar.
Du loggar in med e-legitimation, till exempel BankID. När du har loggat in kan du när som helst under processen spara och fortsätta senare.
Om du ansöker för ett företag fyller du i företagets uppgifter, men loggar in med din personliga e-legitimation för att kunna signera och följa ärendet. Du som loggar in blir kontaktperson i ärendet.
Läs mer om e-legitimation och BankID
Du kan höra av dig till Helsingborg kontaktcenter om du vill göra ansökan via blankett istället för via vår e-tjänst.
Vad händer när du har skickat in ditt ärende?
Ditt ärende registreras och du får en ärendebekräftelse via sms och e-post.
Läs mer om bygglovsprocessen
Avgifter
Du kommer få betala en avgift för din ansökan. Fakturan kommer att skickas ut efter att beslut har tagits i ditt ärende.
Läs mer om avgifter för bygglov.
Behandling av personuppgifter
Ansökan ska innehålla uppgifter om sökandens person- eller organisationsnummer, namn och adress enligt plan- och byggförordningen. Dina personuppgifter behandlas för att kommunen ska kunna handlägga din ansökan.
Mottagare av uppgifterna är handläggare inom stadsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna hanteras i enlighet med stadsbyggnadsförvaltningens dokumenthanteringsplan.
Personuppgiftsansvarig: Stadsbyggnadsnämnden, Helsingborgs stad.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.
Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta.