Så här fungerar det
- Logga in på e-tjänsten med BankID
- Ha fastighetsbeteckning eller adress nära till hands
- Ange vad du vill göra tex bygga nytt, bygga om, installera eldstad
- Tänk på att alla handlingar som du ska ladda upp ska vara rättvända och var noga med att ritningarna endast innehåller 1 sida per fil
- Ange kontaktuppgifter och fakturauppgifter. Du kan även lämna information om andra personer som ska kopplas till ärendet.
- I slutet av sista steget av e-tjänsten får du en sammanställning av det du fyllt i. När du sedan klickar Slutför så skickas din ansökan till oss på bygglovsenheten. Du får alltid en bekräftelse när ditt ärende har registrerats.
Vad händer när du har skickat in ditt ärende?
Ditt ärende registreras och du får en ärendebekräftelse via sms och e-post.
Läs mer om bygglovsprocessen
Avgifter
Du kommer få betala en avgift för din ansökan. Fakturan kommer att skickas ut efter att beslut har tagits i ditt ärende.
Läs mer om avgifter för bygglov.
Behandling av personuppgifter
Ansökan ska innehålla uppgifter om sökandens person- eller organisationsnummer, namn och adress enligt plan- och byggförordningen. Dina personuppgifter behandlas för att kommunen ska kunna handlägga din ansökan.
Mottagare av uppgifterna är handläggare inom stadsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna hanteras i enlighet med stadsbyggnadsförvaltningens dokumenthanteringsplan.
Personuppgiftsansvarig: Stadsbyggnadsnämnden, Helsingborgs stad.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.
E-legitimation
För att kunna använda denna tjänst behöver du logga in med din e-legitimation.
Klicka på ”Logga in” för att fortsätta. Om du redan är inloggad, klicka på "Nästa" för att fortsätta.